Şcoala…după gratii

Într-un fel sau altul fiecare dintre noi poate resimţi metaforic vorbind, la un moment dat, cu sau fără motiv, mai pregnant sau doar fugitiv, gustul …captivităţii. Există însă şi suflete în cazul cărora apanajul cuvântului la figurat se dizolvă şi se văd nevoiţi să privească „în ochi” captivitatea la propriu. Astfel stau cel puţin lucrurile pentru învăţăceii Şcolii de Arte şi Meserii (SAM) nr.41. În aparenţă o titulatură oficială ca oricare alta. În realitate? Şcoala ……de după gratii.

Două sunt caracteristicile ineditei instituţii de învăţământ-statutul special asigurat de localizare (interiorul Penitenciarului de Maximă Siguranţă Iaşi) şi , nu în ultimul rând, ambiţiile ce trec de pragul detenţiei a unor oameni ce, chiar şi aşa, sau tocmai de asta, au decis să-şi continue studiile. Dacă treci pragul unei astfel de…săli de clasă s-ar putea să uiţi, pentru o secundă sau două unde te afli, uiţi că dincolo de uşa metalică se află un coridor rece, cu doi gardieni la capăt iar uşile metalice sunt sigilate de grilaje din fier şi lacăte grandioase. Acolo, în camera aceea mică reîntâlneşti atmosfera normală de şcoală: pereţi ‘camuflaţi” cu diplome câştigate în decursul timpului la diferite competiţii, planşe, alfabetare sau tabla înmulţirii ,dacă intri în clasa I.
Ce face totuşi diferenţa? Simplu!”Clasa I”, nu se mai reduce vârstic la graniţa celor 7-8 ani zis legali, ci din contră, media de vârstă în această instituţie de învăţământ poate stagna relaxat în jurul unor cifre mult mai mari, de regulă, 24. Ori, cu „elevi mari”, nu este tocmai uşor de lucrat.După afirmaţiile cadrelor didactice , în ziua de astăzi nu este uşor să fii profesor indiferet unde ai lucra. „ Este dificil să fii profesor indiferet dacă lucrezi în Penitenciar sau într-o şcoală de masă. Oriunde ai fi, şi poate doar suplimentar aici, elevii au nevoie de tine. Noi nu-i privim ca pe nişte infractori, sunt elevii noştri şi….atât” punctează prof.Vanda Sbera.
În plus, da, şi aici există elevi cu rezultate bune la învăţătură, elevi ce-şi fac mândri dascălii, fapt ce dovedeşte clar că satisfacţiile profesionale devin posibile.
Dacă-i să vorbim, nu în parabole, ci în exemple, unul adecvat ar putea fi cel al elevului Periade Călin Serafim, 26 de ani, clasa a IX-a. În ciuda faptului că se află în detenţie pentru consum şi trafic de droguri şi efectuează o condamnare de 6 ani şi cinci luni, el rămâne un exemplu pozitiv atât pentru colegii lui, cât şi pentru profesori, care au numai cuvinte de laudă la adresa lui. A lui şi-a altor colegi ce-i calcă pe urme. „Elevii noştri sunt elevi normali. Şcoala din Penitenciar are elevi de nota 10, sunt elevi cu care noi, profesorii, ne mândrim din toate punctele de vedere”, a afirmat prof.Gabriela Grigoraş, directorul şcolii.
Elevul fruntaş de la Şcoala din Penitenciar pare să se fi resemnat cu viaţa pe care o duce în prezent şi se declară chiar mulţumit că poate să-şi continue studiile vizavi de care s-a trezit de-a dreptul îndrăgostit. Singurul regret ar fi doar acela că la Şcoala de Arte şi Meserii nr.41 din cadrul Penitenciarului Iaşi se fac doar…. 10 clase.
„Ar fi bine dacă cei aflaţi în detenţie ar putea face şi clasa a XI-a şi a XII-a”, spune explicit tânărul Călin Periade. Un gând simplu ce, cu puţin ajutor din partea celor avizaţi s-ar putea dovedi în fond o…prioritate. Una ce ar creşte cu siguranţă lista exemplelor de bună practică pe tabela (şi ea captivă) de marcaj.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: