ANCOM va reduce durata procesului de portare

Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) a lansat spre consultare publică, astăzi, 8 februarie 2012, un proiect de decizie care propune modificarea condiţiilor tehnice şi comerciale de portare a numerelor de telefon. Termenul de activare a numărului în noua reţea este de maxim o zi lucrătoare, aşa cum prevăd normele europene, iar durata maximă a procedurilor administrative aferente portării se reduce de la 10 la 3 zile lucrătoare.

Prin proiectul propus de Autoritate se reduc termenele în care furnizorii au obligaţia să realizeze activităţile specifice asociate diferitelor faze ale procesului de portare. Se reduce semnificativ termenul în care furnizorul donor trebuie să răspundă unei cereri de portare, de la 4 zile lucrătoare la o singură zi. Reducerea acestui termen va permite ca portarea să fie realizată mai rapid, chiar şi în cazurile în care furnizorul donor identifică probleme la completarea cererii şi este necesară reintroducerea acesteia.

După validarea cererii de portare, abonaţilor care solicită portarea li se va activa numărul de telefon în cel mult o zi lucrătoare. Durata maximă potenţială de întrerupere a serviciului în cursul procesului de portare a fost de asemenea redusă la 4 ore în loc de 5 (în cazul portării numerelor de telefonie fixă) şi la 3 ore în loc de 4 ore (în cazul portării numerelor de telefonie mobilă). În practică, durata întreruperii serviciului este de aproximativ o oră.

Totodată, proiectul ANCOM urmăreşte să asigure abonaţilor posibilitatea de a refuza asignarea de către furnizorul acceptor a unui număr de telefon cu caracter provizoriu, spre a fi utilizat până la momentul realizării portării. Mai mult decât atât, în cazul în care abonaţii decid să accepte un număr provizoriu, proiectul ANCOM urmăreşte protejarea acestora, prin prevederea expresă a dreptului de a alege, în mod real, între continuarea sau nu a relaţiilor contractuale cu furnizorul acceptor, în eventualitatea în care procesul de portare nu se finalizează, respectiv de a fi informaţi, în mod corespunzător, asupra consecinţelor alegerii lor. De asemenea, proiectul de decizie propune în sarcina furnizorilor de servicii de comunicaţii electronice obligaţii suplimentare menite să evite portările abuzive.

Nu în ultimul rând, proiectul ANCOM propune impunerea obligaţiei de avertizare a utilizatorilor finali prin intermediul tonului distinctiv asupra faptului că aceştia au apelat un număr portat, în toate situaţiile în care li s-ar putea aplica un tarif mai mare decât cel pe care, în mod legitim, l-ar fi aşteptat.   

Proiectul de decizie privind modificarea unor reglementări din domeniul portabilităţii numerelor poate fi consultat aici, persoanele interesate fiind invitate să formuleze şi să transmită observaţii şi propuneri până la data de 09.03.2012, pe adresa sediului central al ANCOM (Str. Delea Nouă nr.2, sector 3, Bucureşti), direct la registratură sau prin intermediul direcţiilor regionale ale Autorităţii. Observaţiile pot fi transmise şi prin fax la numărul +40 372 845 402 sau prin poştă electronică la adresa consultare@ancom.org.ro.

Situaţia actuală a numerelor portate

De la lansarea serviciului de portabilitate, la sfârşitul anului 2008, până la data de 31 decembrie 2011 au fost portate 677.395 de numere, din care 456.334 sunt numere de telefonie mobilă şi 221.061 numere de telefonie fixă.

În cursul anului 2011 au fost portate 260.256 de numere, înregistrându-se o creştere cu 17% faţă de anul 2010 (când au fost portate 221.219 de numere). Dintre acestea, 177.111 (68%) au fost numere de telefonie mobilă, iar 83.145 (32%) numere de telefonie fixă. Dintre numerele de telefonie fixă, 76.937 au fost numere geografice, iar 6.208 numere independente de locaţie. Cele mai multe numere geografice au fost portate în Bucureşti (26.684), urmând judeţele Galaţi (6.670), Cluj (5.911), Prahova (4.461), Constanţa (3.214), Bacău (2.518), Timiş (2.212) şi Alba (2.008). Au fost portate şi 12 numere nongeografice cu acces gratuit pentru apelant (din domeniul 0800).

Dacă numărul mediu de portări realizate lunar în anul2008 afost de 7.833, în 2009 acesta a crescut la 15.019, în 2010 la 18.434, iar în2011 aajuns 21.688. În decembrie 2011 s-a înregistrat cel mai mare număr de portări realizate într-o singură lună, atingându-se cifra de 34.696 de numere portate.

Datele statistice mai arată că se portează mai frecvent numerele de telefonie mobilă utilizate pe bază de abonament decât cele furnizate prin cartele preplătite. Astfel, din numărul total de utilizatori de telefonie mobilă care s-au portat în anul 2011, aproximativ 75% erau abonaţi postpaid şi circa 25% erau abonaţi prepaid.   

În cei 3 ani de portabilitate, ANCOM a primit 593 de plângeri şi sesizări cu privire la disfuncţii apărute în acest proces. Dintre acestea, cele mai frecvente au vizat probleme tehnice apărute în cadrul procesului de portare şi solicitarea de informaţii suplimentare privind procedura de portare.

Printre motivele cel mai des întâlnite de respingere a unei cereri de portare de către furnizorul donor s-au numărat necorespondenţa dintre seria SIM-urilor şi numerele pentru care se solicită portarea, introducerea greşită a codului de abonat, neconcordanţa dintre tipul de abonament şi numărul de telefon şi adresa de instalare necorespunzătoare. În majoritatea cazurilor de respingere a cererii de către furnizorul donor, cererea de portare se reintroduce în baza de date centralizată cu datele corecte şi portarea se poate finaliza.

 

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: